Co to są witaminy i jak działają?

Witaminy to substancje, które znajdują się w pożywieniu w małych ilościach, ale są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu i naszego zdrowia. Witaminy mają szczególne znaczenie dla seniorów, dzieci, a także kobiet w ciąży i osób, które przechodzą rekonwalescencję po skomplikowanych zabiegach i ciężkich chorobach.

Najlepszym źródłem witamin dla naszego organizmu jest urozmaicona dieta!
Najlepszym źródłem witamin dla naszego organizmu jest urozmaicona dieta!

Jak witaminy wpływają na nasz organizm i gdzie ich szukać?

Witamina A działa przede wszystkim na wzrok. Jej brak powoduje m.in. kurzą ślepotę. Witamina ta znajduje się przede wszystkim w produktach zwierzęcych, a także w marchewce, pomarańczowej dyni oraz warzywach zielonych.

Witamina B3 utrzymuje w dobrej kondycji skórę i usprawnia przepływ krwi w naczyniach. Obniża też ciśnienie, zapobiega migrenom oraz uśmierza ból głowy. Znajdziemy ją w orzechach ziemnych i tłustych rybach.

Witamina B2 reguluje funkcjonowanie błon śluzowych i nabłonka naczyń krwionośnych, a także odgrywa ważną rolę w tworzeniu się czerwonych krwinek. Tej witaminy najbardziej potrzebują osoby żyjące w stresie. Witaminę B2 zawiera nabiał: jajka, mleko i twarożki.

Na zwiększenie odporności wpływa witamina C, która znajduje się głównie w czarnej porzeczce, papryce, szpinaku, cytrusach i pomidorach. Ta witamina przyda się też osobom, które chcą zrzucić kilka kilogramów. Witamina C chroni przed chorobami naczyniowymi u osób otyłych i z nadwagą, dzięki temu, że zmniejsza produkcję białka endotelina-1, które jest odpowiedzialne za zwężanie naczyń krwionośnych. Takie działanie można porównać nawet do ćwiczeń fizycznych!

Z kolei palacze powinni sięgać po witaminę D, ponieważ zapasy tej witaminy w organizmie przez papierosy robią się mniejsze. Żeby zapobiec osteoporozie, palacze powinni więc wspomagać się witaminą D. Może ona ochronić też palaczy przed szkodliwym działaniem papierosów na płuca.

Czy można przedawkować witaminy?

Witamin potrzebujemy w niewielkich ilościach. Jeśli pochodzą z żywności, raczej nie obserwujemy ich szkodliwego oddziaływania. Natomiast w przypadku witamin rozpuszczalnych w tłuszczu (A, D, K i E), które mogą kumulować się w naszym organizmie, mogą pojawić się problemy. Szczególnie gdy spożywamy je bez porady lekarza, na przykład w formie suplementów diety. Przedawkowanie witam A, D, E i K może prowadzić do hiperwitaminozy, czyli nadmiaru witamin w organizmie. Jej skutki są różne w zależności od wieku i stanu zdrowia osoby, która przedawkowała witaminy.

Ważne! Najlepszym źródłem witamin dla naszego organizmu jest urozmaicona dieta, bogata w świeże, nieprzetworzone produkty naturalne!

Napisz, co o tym myślisz?