Para w sypialni

Czy emocje mają bezpośredni wpływ na nasze libido?

Emocje bez wątpienia mają olbrzymi wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. Jest to udowodnione naukowo. Wpływają na nasz nastrój, odporność na choroby, rozwój różnego rodzaju jednostek chorobowych, a także mogą powodować krótkotrwały, a nawet i długotrwały, problem z seksem.

Emocje a libido

Pisząc o emocjach, już na samym początku warto dokonać ich rozróżnienia, na emocje pozytywne, oraz negatywne. Wiadomo, że to wywołuje w nas pozytywne odczucia, w dobry sposób wpłynie na cały organizm, a więc i na libido. Śmiech, dobra zabawa, bliskość, przyjaźń, miłość — wszystkie te wydarzenia wytworzą w naszym organizmie endorfiny, które będą wspierać procesy chemiczne stymulujące libido.

Z kolei przykre, złe przeżycia – związane ze stresem, pesymizmem, problemami, odpowiednio negatywnie odbiją się na naszym organizmie. Jedną z wypadkowych może być m.in. obniżenie libido. To jednak nie wszystko. Negatywne emocje, mogą skutkować chorobami o podłożu naczyniowym, metabolicznym, czy też psychicznym.

Jak sterować swoimi emocjami?

Istnieje wiele sposobów radzenia sobie z emocjami, które powodują brak ochoty na współżycie. Jak powszechnie wiadomo, najlepsze rozwiązania to te, które są możliwie jak najbardziej naturalne i najprostsze. A więc warto skorzystać z:

  • technik relaksacyjnych, związanych z budową harmonii psychicznej. Pomocne mogą okazać się rozwiązania typu joga, medytacja, stretching,
  • ćwiczeń fizycznych, które pozwolą “wypocić”złe emocje, rozładować napięcie,
  • konsultacji psychologicznych, które lepiej pozwolą zrozumieć nas samych.

Co poza emocjami wpływa na poziom libido?

Brak ochoty na seks może wynikać z jednego konkretnego czynnika. Często jednak jest to bardzo złożony problem, na który składa się cała gama różnych składowych. Lista czynników mogących wpływać na poziom libido jest długa, jednak do najistotniejszych należą m.in.:

  • wiek,
  • płeć,
  • styl życia, aktywny, czy bardziej bierny,
  • rodzaj wykonywanej pracy — fizyczna, umysłowa,
  • stres i umiejętność radzenia sobie z nim,
  • dieta
  • stosowane używki, a więc papierosy, alkohol,
  • osobowość, introwertyczna, ekstrawertyczna, czy mieszana,
  • choroby leczone lub aktualne,
  • relacje z innymi ludźmi, w tym z osobami bliskimi, a zwłaszcza z rodziną.

Gdzie szukać pomocy?

Problem z libido może mieć charakter krótkotrwały, epizodyczny, jak i chroniczny. W przypadku przejściowych sytuacji z brakiem ochoty na seks można szukać sposobów ich rozwiązania na własną rękę, na przykład spośród tych opisanych powyżej. Jednak jeśli problem utrzymuje się znacznie dłużej – tygodniami, a nawet i miesiącami, konieczna będzie konsultacja lekarska i realizacja zleconych badań. W niektórych przypadkach lekarz może zalecić działającą praktycznie od ręki farmakoterapię, w postaci leków bez recepty jak np. Maxon Forte, lub przepisać środki na receptę.

Przypisy: 

  1. Niewiadomska I., Chwaszcz J., Kołodziej B., Śpila B., Seks, Katolicki Uniwersytet Lubelski, 2005.
  2. Sęk H., Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa, 2000.
  3. Szczerba K, Naga prawda o seksie, Charaktery, Nr 5, 2003

Źródło: materiały promocyjne partnera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *