Niedopałek papierosa

Głód nikotynowy – czym jest i jak sobie z nim radzić?

Okazjonalne palenie papierosów może bardzo szybko przerodzić się w nałóg, nad którym ciężko będzie nam zapanować. Zacząć jest bardzo łatwo, natomiast rzucenie bywa często czasochłonne i wymaga poświęcenia. Każdy kto próbował rzucić palenie wie, że wiąże się z tym szereg objawów, które pojawiają się w przypadku zrezygnowania z nikotyny. Walka z nałogiem to tak naprawdę próba zwalczenia głodu nikotynowego, który nie pozwala nam uwolnić się od chęci zapalenia. Jego objawy bywają trudne do zniesienia i mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie. 

Jak długo trwa głód nikotynowy oraz jakie są sposoby na jego zaspokojenie? O tym wszystkim dowiesz się z poniższego tekstu.

Nikotyna — główny sprawca uzależnienia.

Głód nikotynowy możemy zaobserwować jako jeden z pierwszych objawów tuż po rzuceniu palenia. To właśnie za jego sprawą ludzie najczęściej wracają do nałogu. Nikotyna to substancja, która w bardzo krótkim czasie uzależnia. Wszystko to dzieje się za sprawą jej działania na komórki organizmu. Podczas palenia papierosów dostarczamy ją regularnie do naszego organizmu, który szybko przyzwyczaja się do jej obecności. Z biegiem czasu dochodzi do rozwoju uzależnienia od nikotyny. Dlatego każda zmiana dawki (a w szczególności całkowite zaprzestanie palenia) powoduje szybką reakcję naszego ciała. Objawia się to zespołem różnorodnych objawów związanych z niedostatkiem endorfin i dopaminy.

Objawy głodu nikotynowego.

Pierwsze z nich możemy dostrzec już po kilku minutach od wypalenia ostatniego papierosa i dotyczy to osób bardzo silnie uzależnionych. Do najczęstszych objawów zaliczamy: 

  • lęk oraz niepokój,
  • rozdrażnienie,
  • napady głodu,
  • problemy ze snem,
  • kaszel palacza,
  • zmniejszenie odporności na stres,
  • problemy z koncentracją,
  • zmęczenie i senność.

Ile trwa głód nikotynowy?

Wiele objawów głodu nikotynowego widocznych jest w pierwszych chwilach po wypaleniu ostatniego papierosa. W tej fazie mogą wydawać się one irytujące i trudne do wytrzymania. Intensywność spada wraz z czasem a każdy dzień bez papierosa przynosi coraz mniej nasilone objawy. Najtrudniejsze są pierwsze dwa tygodnie, jednak uczucie głodu nikotynowego może być odczuwane jeszcze przez kilka tygodni a nawet miesięcy od zaprzestania palenia.

Jak sobie z tym radzić?

Istnieje wiele sposobów, które pomagają walczyć ze skutkami rzucenia palenia. Wyróżniamy metody behawioralne i farmakologiczne. Te drugie polegają na przyjmowaniu preparatów cytyzyny lub zastosowaniu terapii zastępczej w postaci gum do żucia, pastylek czy plastrów.

Źródło: Materiały promocyjne partnera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *