Jajko kurze - ile kalorii ma jajko?

Jesteś na diecie? Sprawdź ile kalorii ma jajko

Gotowane, sadzone, na miękko, w koszulce… Spożywamy jajka w różnej postaci, także jako istotne składniki takich dań jak naleśniki czy ciasta. Będąc na diecie, każda kaloria ma znaczenia i często – mimo zdrowotnych właściwości jajek – rezygnuje się z ich jedzenia. Czy faktycznie są kaloryczne? Oczywiście, zależy to od tego, w jakiej postaci je zjadamy.

W jakiej postaci jajko jest najmniej kaloryczne?

Sprawdzając, ile kalorii ma jajko, należy zwrócić uwagę nie tylko na sposób przyrządzenia tego produktu, ale również dodatki jakich zamierzamy użyć. Jeśli będzie to jajko sadzone – rodzaj tłuszczu (olej, smalec, masło), na którym je usmażymy. Do jajecznicy najczęściej dorzuca się zaś boczek, który charakteryzuje się bardzo wysoką kalorycznością. Omlety uwielbiają różnego rodzaju warzywa, a jajka na twardo spożywa się z majonezem. Samo jajko nie musi być więc najbardziej tuczącym składnikiem dania, a przez to niesłusznie jest posądzane o wysoką kaloryczność. Jak więc wygląda jego wartość energetyczna w różnych postaciach (przyjmując uśrednioną wagę 100 gram)?

  • całe jajko surowe – 147 kcal
  • białko surowe – 36 kcal
  • żółtko surowe – 339 kcal
  • jajko ugotowane – 147 kcal
  • jajko smażone na oleju – 179 kcal
  • jajecznica z dodatkiem mleka – 247 kcal
  • jajko w koszulce – 147 kcal

Wniosek jest jeden – najmniej kaloryczne jest jajko surowe i ugotowane, co nie jest zaskoczeniem. Trzeba przy tym zwrócić uwagę na fakt, że to żółtko jest dużo bardziej tuczące. W dietach odchudzających często można się spotkać nawet z zaleceniem, żeby spożywać same białka jaj (choćby w słynnej diecie kopenhaskiej). Dzięki temu organizm otrzymuje część wartościowych składników jaja, ale jednocześnie kaloryczność jest znacznie ograniczona.

Ważny składnik diety sportowców

Zdrowotne właściwości jaj od wielu lat są przedmiotem badań naukowców, którzy nie mogą się zdecydować jaki dokładnie wpływ wywierają na nasz organizm. Bogactwo substancji odżywczych kłóci się bowiem z zawartością cholesterolu, która z kolei nie jest korzystna dla zdrowia. Bez wątpienia jednak jajko – szczególnie gotowane – jest świetnym źródłem wysokiej jakości, dobrze przyswajalnego białka. Jest to szczególnie ważne w diecie sportowców, dlatego osoby aktywne, często spożywają jajka na śniadanie (w formie posiłku białkowo-tłuszczowego). Jajo gotowane cechuje też bogactwo witaminy D – zapewniającej odpowiednie funkcjonowanie układu krążenia i kostnego. Spożywanie jajek jest też świetnym sposobem na utrzymanie w dobrej kondycji włosów, skóry i paznokci. Mają na to wpływ witaminy z grupy B, witamina A i aminokwasy. Kto jeszcze powinien włączyć jajka do diety? Osoby starsze, które zmagają się z problemami ze wzrokiem (jajka zawierają luteinę) oraz kobiety w ciąży (cholina – składnik jajka – przyczynia się do rozwoju mózgu dziecka). To, ile kalorii ma jajko, przestaje mieć znaczenie, wiedząc ile dobra przynosi dla naszego zdrowia.

Polska kuchnia kocha jajka

Według badań, spożywanie jajek właśnie na śniadanie, powoduje że przez długi czas odczuwamy sytość i dzięki temu zjadamy mniej obiadu. Wartość energetyczna jajka, nawet jeśli jest wysoka (np. po zjedzeniu jajecznicy z dużą ilością boczku) równoważy się więc w dalszej części dnia i ostatecznie ma wpływ na utrzymanie szczupłej sylwetki. Kwestia tego, ile kalorii ma jajko, nie jest więc w tej sytuacji bardzo istotna. Tym bardziej, że Polska kuchnia obfituje w całe bogactwo jajecznych potraw. Trudno sobie wyobrazić choćby Wielkanoc bez kolorowych pisanek i faszerowanych na rożne sposoby jaj. Nie należy więc sobie specjalnie ich odmawiać, chociaż umiar jest zalecany przy każdym pokarmie. Jedynym przeciwwskazaniem do spożywania jaj jest ich nietolerancja pokarmowa lub alergia, wówczas należy szukać zamienników tego produktu.

Sprawdź ile jajko ma kalorii: https://selana.pl/jajko-ile-ma-kalorii-oraz-wszystkie-inne-jego-zalety/

Źródło: materiały promocyjne partnera

Dodaj komentarz