Jak poprawnie zmienić koło w samochodzie? Poradnik krok po kroku

Na kursie przygotowującym do zdobycia uprawnień umożliwiających kierowanie samochodem osobowym możemy zdobyć całkiem sporo wiedzy, na temat poruszania się po drodze oraz zachowania w sytuacjach awaryjnych. Jak jednak wie każdy kierowca, dopiero posiadanie własnego auta weryfikuje to, jak dobrze jesteśmy przygotowani, a czasem braki objawiają się w najmniej spodziewanym momencie. Wystarczy, że wracacie sobie z pracy do domu i nagle słyszycie odgłosy z zawieszenia, czujecie szarpnięcie i… już wiecie, że trzeba będzie zmienić koło, by kontynuować podróż. Nagle okazuje się jednak, że tak naprawdę nie macie pojęcia, jak się do całej sprawy zabrać, nie mówiąc już o sprawnym uporaniu się z niespodziewaną przeszkodą. Jak zatem poprawnie zmienić koło? Co będzie nam do tego potrzebne? Jak zrobić to bezpiecznie?

Odpowiednie wyposażenie

Koła w aucie nie da się zmienić gołymi rękami, chociażby ze względu na konieczność odkręcenia śrub, czy też podniesienia pojazdu w odpowiednim miejscu i na odpowiednią wysokość. Jeśli zatem nie posiadamy w aucie odpowiedniego wyposażenia, to nawet nie będziemy mieli szans, by spróbować swoich sił w tym zadaniu. Najważniejsze to mieć zawsze w bagażniku koło zapasowe (lub tzw. dojazdówkę) oraz:
– klucz do kół,
– lewarek,
– kamizelkę odblaskową i trójkąt ostrzegawczy.
Czasem mogą przydać się również rękawiczki i latarka – w razie, gdyby niespodziewana zmiana koła wypadła na nocną porę.

Przygotowanie auta do zmiany koła

Kiedy już wiemy, że trzeba się będzie zatrzymać, powinniśmy zrobić to w miejscu, gdzie podłoże jest twarde i równe (np. na poboczu, czy parkingu). Kolejnym krokiem jest tu wyłączenie silnika, zostawiając go na biegu (skrzynię automatyczną ustawiamy w pozycji P) oraz zaciągnięcie hamulca ręcznego, co ma za zadanie unieruchomić pojazd podczas podnoszenia i gdy będziemy później odkręcać koła. Nie zapominajmy również o włączeniu świateł awaryjnych, ustawieniu trójkąta ostrzegawczego. Trójkąt powinien być ustawiony 100 m za pojazdem na autostradzie i drodze ekspresowej, 50 metrów za pojazdem na drogach krajowych, do 1 metra w miejscach postoju w obszarze zabudowanym. Trzeba też założyć kamizelkę odblaskową, która pomoże dostrzec nas innym kierowcom i uniknąć niebezpiecznych sytuacji, jeśli wymianę koła przeprowadzamy np. na poboczu lub bocznej drodze.

Zmiana koła

Gdy mamy już wszystkie narzędzia, a samochód stoi w bezpiecznym miejscu i jest przygotowany do zmiany koła, możemy wreszcie przystąpić do głównego zadania. Teraz kolejno należy:
– zdjąć kołpak i poluzować śluby w kole, które mamy zamiar odkręcić,
– podnieść odpowiednią część samochodu lewarkiem, ustawiając go tak, by opierał się on na ramie auta (instrukcja zwykle dołączona jest do podręcznego podnośnika) i uniósł na kilka centymetrów koło nad powierzchnię na której stoi,
– do końca odkręcić śruby koła i zdjąć całość energicznym szarpnięciem z piasty, zaczynając od góry,
– dopasować koło zapasowe na miejsce zdjętego i przykręcić je metodą na krzyż, czyli używając kolejno klucza na śrubach, które leżą wobec siebie po ukosie,
– dokręcenie maksymalne śrub przeprowadzić dopiero po opuszczeniu auta z lewarka,
– sprawdzić ciśnienie w oponie dojazdowej i ewentualnie dopompować jego braki lub znaleźć pobliską stację benzynową, gdzie można to szybko zrobić.

Wskazówki pomocne do napisania tego artykułu uzyskaliśmy od Autotesto.pl

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.