Topinambur, bulwa, słonecznik bulwiasty, ziemniak Indian – co to jest?

Topinambur, zwany także bulwą, słonecznikiem bulwiastym, karczochem jerozolimskim lub ziemniakiem Indian, to warzywo które ostatnio ponownie zyskuje popularność wśród smakoszy i miłośników zdrowego jedzenia. W Europie topinambur znany jest od XVII wieku, gdzie początkowo konkurował z poczciwym ziemniakiem.

Topinambur – smakołyk z Ameryki Północnej

Topinambur pochodzi z Ameryki Północnej, gdzie przed przybyciem kolonistów europejskich był powszechnie jedzony przez Indian. Słonecznika bulwiastego do Europy przywiózł francuski żeglarz i podróżnik Samuel de Champlain. Bulwa spotkała się z uznaniem na Starym Kontynencie, jednak nigdy nie była uprawiana masowo. W XVIII wieku przewagę nad topinamburem zyskało inne amerykańskie warzywo, czyli ziemniak, który do dziś króluje na naszych stołach.

Bulwy mają kształt i rozmiar niewielkiej rzepy. Podaje się je po ugotowaniu lub usmażeniu. W smaku przypomina szparagi, karczochy lub młode ziemniaki. Bulwy, jak szparagi zostały smakołykiem, ale nie podstawą odżywiania. Do dziś topinambur został tylko w nielicznych, amatorskich ogrodach i nieraz jest uprawiany dla jego dość trwałych żółtych kwiatów, niż dla bulw. Co ciekawe raz posadzony słonecznik bulwiasty może rosnąć i wydawać bulwy nawet przez 20 lat.

Słonecznik bulwiasty daje też dużo zielonej masy, więc bywa, że się go uprawia jako roślinę pastewną dla potrzeb rolnictwa, do produkcji kiszonek, do spasania na zielono itp.

Topinambur – smakołyk z północnoamerykańskich Indian

Wartości odżywcze karczocha jerozolimskiego:

100 g bulwy daje około 76 kalorii. Skład jest podobny do składu chemicznego ziemniaków. Białko bulw jest podobno bardziej odpowiednie dla diabetyków niż białko kartofli.

Jak przyrządzać bulwy?

Bulwy można ugotować jak ziemniaki, a następnie podawać jak szparagi, polane masłem ze zrumienioną bułeczką.