W dobie rosnącej cyfryzacji coraz więcej transakcji zawiera się drogą online, wykorzystując do tego umowy elektroniczne. Nie każdy jednak wie, na czym to polega oraz czy w rzeczywistości jest to bezpieczne. Co warto wiedzieć o umowach elektronicznych?
Spis treści
Czym są umowy elektroniczne?
Jak wyglądają standardowe umowy, wie każdy z nas. Podpisuje się dokument, który zapełniony jest istotnymi dla nas informacjami. Jak jednak wygląda to w wersji elektronicznej? Przede wszystkim wszystkie dane i dokumenty są przesyłane na e-mail.
Według przepisów, umowy elektroniczne to inaczej kontrakty, które oświadczają, że obie strony zgadzają się na zawartą transakcję. Występują też w kilku różnych typach, w zależności od tego, jakie skutki za sobą niosą i dla której ze stron. Dokładniej umowy, kontrakty elektroniczne wyjaśnia prawnik (informaticalegis.com), przedstawiając czym są, w jaki sposób się je zawiera i na co zwracać uwagę, by było to bezpieczne. Niestety wiele osób nie zna swoich praw, a także nie rozumie mechanizm działania takich transakcji, co może generować problemy.
Umowy elektroniczne a przepisy prawa
Przede wszystkim należy mieć świadomość tego, że aby umowa elektroniczna była ważna i zobowiązująca, musi spełniać określone przepisy prawa. Dokładniej mówi o tym zarówno kodeks cywilny, jak i rozporządzenie unijne eIDAS. Prawo Polskie reguluje to, jaka może wystąpić forma umowy związana z oświadczeniem woli oraz jakie dane i informacje muszą się na niej znaleźć.
W unijnym rozporządzeniu mowa jest z kolei o typach podpisów elektronicznych, które mogą być standardowe, zaawansowane oraz kwalifikowane. Daje one pewne techniczne informacje, które jednak są ważne z punktu widzenia prawa. Podpis na dokumencie z założenia oznacza akceptację jego treści, a to wywołuje skutki prawne.
Jak zawiera się umowę elektroniczną?
Jak zostało wspomniane, umowy elektroniczne najczęściej przesyłane są na adres e-mail. Może być ona w treści wiadomości lub w formie załącznika do niej. Zazwyczaj to wystarczy, jeżeli zostały w niej zawarte wszystkie najważniejsze informacje. Bywa jednak, że jej ważność nie jest uwzględniana w momencie, gdy wymaga się dodatkowo formy pisemnej, gdzie konieczny jest własnoręczny podpis osoby składającej oświadczenie woli. Bywa więc, że takie umowy trzeba wówczas wydrukować, podpisać, zeskanować i ponownie odesłać, jako potwierdzenie.
Bezpieczny podpis elektroniczny – czym jest?
Jednym z ważniejszych pojęć, które należałoby znać to bezpieczny podpis elektroniczny. Czym jest? W normalnych warunkach umowy zawierane zdalnie mogą, ale nie muszą zawierać podpisu (chyba że jest to wymagane). Gdy podpis jest potrzebny, wówczas można zrobić dwie rzeczy – wydrukować, podpisać i odesłać albo skorzystać z podpisu elektronicznego.
Mamy wówczas dwie opcje, czyli podpis zwykły za pomocą certyfikatu niekwalifikowanego oraz bezpieczny podpis elektroniczny z certyfikatem kwalifikowanym. W tym drugim przypadku trzeba posiadać jednak specjalne oprogramowanie, kartę kryptograficzną oraz czytnik. Wówczas ma się pewność, że wszystko będzie zawarte legalnie.
Zakupy online a umowa elektroniczna
W przypadku zakupów online zazwyczaj nie jest potrzebny elektroniczny podpis. Wymienione wyżej kryteria związane z bezpiecznym podpisem, który wymaga dodatkowych zabezpieczeń, najczęściej nie jest konieczny, a przynajmniej nie na co dzień. Robiąc zakupy, przeważnie ma się do czynienia z umową elektroniczną jednostronną, gdzie osoba sprzedająca przesyła informacje prawne i nic więcej nie trzeba podpisywać. W przypadku kupujących obowiązuje zresztą jeszcze jeden przepis prawny, czyli przepisy prawa konsumenta.
Źródło: Artykuł sponsorowany