Dziewczyna trzyma papierowa torbę z produktami wegańskimi

Czy żywność wegańska jest pełnowartościowa?

Dieta wegańska polega głównie na spożywaniu produktów roślinnych. Zwolennicy tych nawyków żywieniowych rezygnują z jedzenia mięsa, nabiału, a niektórzy nawet z miodu, ponieważ są to artykuły pochodzące od zwierząt. Żywność wybierana przez wegan może być pełnowartościowa, jeśli dieta jest odpowiednio suplementowana, a składniki właściwie dobierane. Warto pamiętać również o regularnym kontrolowaniu stanu zdrowia. W artykule wymieniamy zalety diety.

Weganie, podobnie jak wegetarianie wykluczają ze swojego jadłospisu mięso. Są oni jednak bardziej restrykcyjni, ponieważ rezygnują ze wszystkich artykułów odzwierzęcych. Spożywają wyłącznie produkty roślinne, które przez przeciwników tej diety są uważane za niewystarczające. Sądzą oni, że weganie nie dostarczają do organizmu właściwych do prawidłowego funkcjonowania witamin i minerałów, znajdujących się głównie w jedzeniu pochodzącym od zwierząt. Okazuje się jednak, że te składniki można bardzo łatwo zastąpić roślinnymi odpowiednikami. Dzięki temu żywność wegańska jak najbardziej jest pełnowartościowa.

Czego brakuje w diecie wegańskiej?

Największym zagrożeniem wymienianym przez przeciwników diety wegańskiej jest mała ilość spożywanego białka. Jego głównymi źródłami są oczywiście mięso, nabiał oraz jajka, dlatego wykluczając te produkty z jadłospisu, istnieje ryzyko niedoboru tego składnika. Pracownik sklepu ze zdrową żywność Batom wyjaśnia: “Weganie uzupełniają białko w swojej diecie, jedząc przede wszystkim rośliny strączkowe oraz zboża. Dostarczane jest ono do organizmu również poprzez spożywanie warzyw, orzechów i nasion. Nie są to tak duże ilości, jak przy produktach odzwierzęcych czy nabiale, ale okazują się w pełni wystarczające dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Białko pochodzenia roślinnego spełnia także zalecane normy, dzięki czemu dieta wegańska jest pod tym względem pełnowartościowa”.

Zastrzeżenia dotyczące żywności wegańskiej związane są również z żelazem. Można je dostarczać do organizmu, jedząc zarówno produkty odzwierzęce, jak i roślinne, jednak te drugie są mniej wartościowe i okazują się niewystarczające. Z tego powodu weganie powinni uzupełniać żelazo. W tym celu warto wybierać produkty bogate w ten składnik jak np. kasze, buraki, pestki dyni czy strączki. Kolejnym składnikiem, którego może zabraknąć w żywności wegańskiej, jest wapń kojarzący się głównie z nabiałem. Można go jednak uzupełniać za pomocą białej fasoli, brokułów czy natki pietruszki.

Problem stanowi również witamina B12, która jest obecna w artykułach zwierzęcych, a w produktach roślinnych nie można znaleźć jej zamiennika. Z tego powodu powinna być przyjmowana w formie suplementów. Żywność wegańska nie dostarcza do organizmu wszystkich istotnych składników i witamin, ale łatwo można je zastąpić. Bardzo ważne jest regularne kontrolowanie stanu swojego zdrowia. Przemyślana dieta pozbawiona mięsa i innych produktów odzwierzęcych może być pełnowartościowa, zdrowa i bezpieczna.

Źródło: materiały promocyjne partnera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *