Świeże owoce i warzywa to podstawa zdrowego ożywiania i zbilansowanej diety

Jak się zdrowo odżywiać? Co jeść, aby być zdrowym?

Dla wielu osób zasady zdrowego odżywiania mogą wydawać się trudne do realizacji, ale prawda jest taka, że najczęściej wynika to z naszego lenistwa. Wbrew pozorom, aby jeść zdrowo wcale nie trzeba aż tak wielu wyrzeczeń, trzeba tylko wiedzieć, po co sięgać, a czego unikać.

Jak jeść zdrowo? Odpowiednie nawyki

W czasach fast foodów i żywności przetworzonej coraz rzadziej gotuje się samodzielnie w domu czy sięga po konkretne produkty, by móc je wykorzystać w kuchni. Jemy szybko, łatwo i niezdrowo, bo tak jest nam wygodniej. Niestety to generuje szereg niezdrowych nawyków, które prędzej czy później odbiją się negatywnie na organizmie. Samo włączenie do diety warzyw czy owoców, choć ważne, nie jest jedynym, o czym należałoby pamiętać. Warto poznać 5 zdrowych nawyków żywieniowych z medigo.pl, wymienione zostały tam najważniejsze aspekty prawidłowej diety. Tu poznamy przykłady tego, co powinno się jeść i czego unikać, co pozwoli nam na lepsze podjęcie decyzji o zmianie diety.

Jedzenie jak najmniej przetworzone

Niestety, ale dużym problemem naszych czasów jest ilość produktów wysoko przetworzonych. Kupujemy gotowce, które później wystarczy przełożyć go garnka i podgrzać, a to niestety nie jest zdrowe. Produkty w proszku i takie, które posiadają bardzo długą listę składników, jest tym, czego należałoby bezwzględnie unikać. Należy przy tym zrezygnować z produktów smażonych na głębokim tłuszczu, fast foodów czy opartych na cukrach.

Warzywa i owoce dla zdrowia

Dieta każdego człowieka powinna być bogata w owoce i warzywa, które stanowią ważną podstawę, jeżeli chodzi o dostarczanie do organizmu istotnych składników witamin i minerałów. Uważa się je za najzdrowszą grupę produktów, które mogą pomóc nam w zachowaniu prawidłowego funkcjonowania ciała. Jeżeli chodzi o proporcje, zaleca się, by dzienna porcja warzyw wynosiła ¾, a owoców ¼.

Produkty zbożowe

Jeżeli chodzi o produkty zbożowe, w tym przypadku najlepiej sięgać po te pełnoziarniste. Białe pieczywo powinno nam całkowicie odpaść z diety, ponieważ jest najmniej wartościowe i może jeszcze szkodzić. Pełnoziarniste produkty są bogate w błonnik, mają więcej witamin i minerałów, a także są bardziej syte. Nasze jelita działają lepiej, a my rzadziej podjadamy. Zalicza się do tego nie tylko ciemny razowy chleb, ale i płatki zbożowe, otręby, kasze i mąki.

Zdrowy nabiał

Nabiał także jest bardzo ważny w naszej diecie, ale i tu należy zwrócić uwagę na to, po co będzie się sięgało. Przede wszystkim zaleca się mleko, sery, twarogi, jogurty i kefiry, przy czym lepiej wybierać te naturalne. Powszechnie dostępne na półkach sklepowych owocowe desery mleczne nie są najzdrowsze, jako że mają całe mnóstwo cukru.

Mięso i ryby w zdrowej diecie

Patrząc na piramidę żywieniową, mięso i ryby znajdują się dość nisko, co jednak nie oznacza, że nie są ważne. Zaleca się szczególnie, by sięgać po mięso chude, czyli drób. Zdecydowanie powinno się ograniczyć za to mięso czerwone, ponieważ ma ono zbyt wiele tłuszczy. Lepiej też uważać na wędliny i podroby. Nie można zapomnieć też o rybach i owocach morza, które bogate są szczególnie w kwasy omega-3.

Czy tłuszcze są zdrowe?

Na samym końcu listy powinny się też znaleźć tłuszcze i wbrew pozorom one też są bardzo ważne dla naszego zdrowia. Zdecydowanie lepiej wybierać jednak tłuszcze roślinne niż zwierzęce oraz oleje, choćby rzepakowy czy lniany albo z oliwek. Bardzo zaleca się też sięganie po orzechy, które są prawdziwą skarbnicą zdrowych tłuszczy oraz wielu innych witamin i minerałów.

Źródło: materiały promocyjne partnera

Dodaj komentarz