Jak ograniczyć marnowanie żywności?

Jak walczyć z marnowaniem żywności w Polsce? Oto jeden ze sposobów

Każdego roku na świecie marnuje się ok. 1,3 miliarda ton żywności. Wizja przyszłości naszej planety spędza sen z powiek nie tylko ekoaktywistom, ale także przedsiębiorstwom i producentom żywności. Na całym świecie powstaje jednak mnóstwo prośrodowiskowych inicjatyw, dzięki którym mniej żywności trafia do kosza. Jedną z nich są aplikacje na smartfony, w których już teraz można uratować przed zmarnowaniem wysokiej jakości produkty spożywcze.

W Polsce marnujemy 5 milionów ton jedzenia rocznie

Według Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) co roku na świecie marnujemy 1,3 miliarda ton żywności zdatnej do spożycia. To nie tylko ogromna strata ekonomiczna, ale także ogromne obciążenie dla naszej planety, m.in. w formie wzmożonej emisji CO2.  W Polsce z kolei marnujemy corocznie 5 milionów ton jedzenia. Jak podaje federacja Polskich Banków Żywności, taka ilość pożywienia pozwoliłaby wykarmić ponad 6,5 miliona Polaków. Taka perspektywa wydaje się przykra nie tylko ze względów ekonomicznych, ale też ekologicznych i etycznych. Skąd wynikają tak ogromne straty? Wyjaśniamy. 

Najwięcej strat żywności, mimo powszechnej opinii, pochodzi z naszych gospodarstw domowych. Według analizy NIK do najczęstszych powodów marnowania jedzenia w naszych domach należą m.in. psucie żywności, przeoczenie daty ważności, przygotowanie zbyt dużej ilości jedzenia oraz nieprzemyślane zakupy. Z kolei w sektorze rolnictwa oraz branży przetwórstwa marnuje się ok. 30% żywności. Sklepy oraz branża handlowa odpowiadają za ok. 7%, a sektory gastronomiczne za ok. 1% strat żywnościowych. Eksperci na przyczyny strat w tych obszarach wskazują m.in. regulacje prawne, nadprodukcję, lokalizację na półkach sklepowych oraz masową utylizację.

Walka z marnowaniem żywności w Polsce

Walka z marnowaniem żywności, mimo że wydaje się nierówną, coraz mocniej wybrzmiewa jako nasz wspólny obowiązek – nie tylko aktywistów, ale wszystkich konsumentów, instytucji oraz producentów żywności. W 2020 roku w Polsce powstała ustawa o niemarnowaniu żywności, która obejmuje m.in. kary dla handlowców za marnowanie żywności. Z kolei we Francji wyrzucanie żywności przez sklepy jest surowo zabronione.  Poza działaniami prawnymi ważną kwestią jest edukacja i uświadomienie o skali problemu. Kampanie społeczne, działania proekologiczne ze strony producentów spożywczych, zmiany w politykach marek związane z marnowaniem żywności – to tylko niektóre z działań przeciwdziałających generowaniu strat w naszych domach. 

Kolejny producent dołącza do Too Good To Go. Anna Garmada: Marnowanie żywności to nasz wspólny problem

Jedną z popularnych inicjatyw, która podejmuje tę walkę, jest Too Good To Go. Aplikacja umożliwia użytkownikom uratowanie jedzenia przed zmarnowaniem. Na platformie dostępne są produkty spożywcze oraz gotowe dania, których nie udało się sprzedać danego dnia. Użytkownik aplikacji może wybrać markę oraz wartość zamawianej paczki z produktami spożywczymi, która jest dostępna w atrakcyjnej cenie. W aplikacji Too Good To Go znajdziemy produkty marek, takich jak: Costa Coffee, Starbucks, Green Caffe Nero czy Pizza Hut. We wrześniu 2022 roku do grona producentów współpracujących z aplikacją dołączyła warszawska firma Slodkie, producent brandowanych słodyczy reklamowych. 

Przekazywanie papierowej torby z jedzeniem użytkowniczce aplikacji Too Good To Go
Fot. Materiał prasowy

Straty żywnościowe są nie tylko kwestią ekonomiczną, ale przede wszystkim ekologiczną i społeczną. Marnowanie żywności to nasz wspólny problem – nie tylko nas jako konsumentów, ale także jako producentów żywności. Kwestie związane z naszą planetą są bliskie naszym sercom, dlatego jako Slodkie stawiamy coraz większe kroki w stronę ekologii. Współpraca z Too Good To Go pozwali nam jeszcze bardziej wykorzystać nasz potencjał w tym zakresie. Od teraz nasze słodkie wyroby powędrują do rąk osób korzystających z aplikacji, co pozwoli uratować je przed zmarnowaniem – mówi Anna Garmada, CEO marki Slodkie. 

Słodkości od firmy Slodkie będą dostępne w aplikacji Too Good To Go na terenie Warszawy. Podobnie jak produkty innych marek, paczkę wypełnioną czekoladowymi produktami będzie można odebrać osobiście w siedzibie firmy, przy okazji przyglądając się bliżej czekoladowemu biznesowi. Jak podkreśla Anna Garmada: Cieszymy się, że słodkości, którymi zajadają się klienci najlepszych światowych marek, mogą trafić także do klientów aplikacji Too Good To Go. Słodkie paczki będą zawierać m.in. wysokiej jakości lizaki, cukierki, czy wyroby wytwarzane z czekolady od Barry Callebaut, jednego z topowych producentów czekolady rzemieślniczej na świecie. 

Słodkości ze zrównoważonych źródeł

Współpraca Slodkie z Too Good To Go to nie jedyny proekologiczny ukłon w stronę naszej planety w historii marki. Slodkie rozwija też ekologiczną stronę produkcji, wprowadzając m.in. czekolady, karmelki oraz nadzienia z czystą etykietą, bez sztucznych dodatków oraz barwników, a wszystkie składniki słodkości pochodzą w pełni ze zrównoważonych źródeł. Wszystkie czekoladowe wyroby marki Slodkie certyfikowane są także znakiem Cocoa Horizons.

Źródło: Informacja prasowa

Slodkie jest jednym z europejskich liderów w branży słodyczy reklamowych. Od podstaw projektuje i produkuje słodycze, wykorzystując przy tym najnowsze technologie. Słodkie gadżety reklamowe i czekoladowe prezenty są jednym z elementów kampanii promocyjnych firm na całym świecie. Slodkie stosuje najwyższe standardy produkcji i zintegrowany system kontroli jakości, dostarczając na rynek produkty o wysokim standardzie.

facebook.com/Slodkiecom / instagram.com/slodkiecom /  slodkie.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *