Słodkie wypieki posypywane białym cukrem

Poznaj 3 popularne zamienniki cukru

Nadużywanie białego cukru wpływa w sposób niszczycielski na organizm. Niestety substancja ta znajduje się w wielu produktach spożywczych. Cukier rafinowany jest wysokokaloryczny, ponadto posiada wysoki indeks glikemiczny. Jego spożywanie w dużej ilości prowadzi do różnych chorób i zaburzeń, w tym rozwoju cukrzycy typu 2. Warto wiedzieć, że na rynku dostępne są jego zdrowsze zamienniki.

Czym zastąpić cukier? 3 popularne zamienniki

Jeśli chcemy zadbać o swoje zdrowie, warto sięgnąć po zamienniki cukru, które są korzystniejszym rozwiązaniem dla naszego organizmu. Mamy wiele możliwości, jeśli chodzi o zamienniki cukru. Możemy sięgnąć po naturalne słodziki, takie jak stewia, ksylitol, czy erytrytol, które są pochodzenia roślinnego i mają znacznie niższe kaloryczności niż tradycyjny cukier. Inną opcją są sztuczne słodziki, takie jak aspartam, sacharyna czy sukraloza, które nie dostarczają kalorii, ale mają intensywny smak słodki. Warto jednak pamiętać, że niektóre z tych substancji mogą wywoływać działania uboczne u niektórych osób, dlatego należy stosować je umiarkowanie.

Stewia

Stewia to jeden z naturalnych i zdrowszych alternatyw dla cukru. Ta roślina należąca do rodziny astrowatych pochodzi z Ameryki Południowej. Do produkcji zamiennika cukru o tej samej nazwie wykorzystuje się jej liście. Stewia to dobra propozycja dla cukrzyków i osób na diecie redukcyjnej. Pomimo słodkiego smaku, nie zawiera ona kalorii i nie wpływa na poziom glukozy we krwi. Stewia dostępna na rynku ma postać białego proszku, substancji płynnej albo drażetek. W jej składzie znajdziemy żelazo, potas, wapń, witaminę C, magnez, kwas foliowy. Ta substancja nie tylko dobrze smakuje, ale ma też działanie prozdrowotne. Obniża ciśnienie tętnicze we krwi, a także wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego.

Ksylitol

Kolejnym chętnie stosowanym naturalnym słodzikiem jest ksylitol. Substancję tą wytwarza się z kory brzozy. Swoim wyglądem i walorami smakowymi do złudzenia przypomina zwykły cukier. Tak samo, jak stewia, słodzik ten także wykazuje się licznymi właściwościami prozdrowotnymi. Ksylitol wspiera procesy trawienia i ma działanie prebiotyczne, a więc jest pożywką dla mikroflory jelitowej. Ponadto ma działanie przeciwgrzybicze i bakteriobójcze. Przeciwdziała tworzeniu się cukrzycy i wspiera mineralizację kości oraz zębów. Warto dodać, że ma niewiele kalorii i niski indeks glikemiczny, oraz nie wpływa na skoki glukozy we krwi. Mogą po niego sięgać więc cukrzycy. Nadaje się jako słodzik do ciast, gdyż jest odporny na działanie wysokich temperatur. Sprawdza się znakomicie do słodzenia kawy i herbaty, a także podczas dosładzania przetworów.

Erytrytol

Erytrytol należy do grupy polioli i powstaje podczas fermentacji glukozy z udziałem drożdży. Co ciekawe, substancja ta pojawia się naturalnie np. w napojach fermentowanych, owocach morza, algach, owocach, piwie i winie. Erytrytol charakteryzuje się smakiem bardzo przybliżonym do cukru. Ma zerowy indeks glikemiczny, a więc cukrzycy mogą uwzględnić go w swojej diecie. Często związek ten jest składnikiem sosów, lodów, gum do żucia i musztard.

Powyższe naturalne substancje słodzące są bezpieczne dla zdrowia człowieka. Należy jednak pamiętać, aby spożywać je z umiarem.

Źródło: Artykuł sponsorowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *