Zioła na bezsenność: naturalny sposób na zdrowy sen

Bezsenność to problem, który dotyka coraz większej liczby osób, niezależnie od wieku. Stres, przemęczenie, niedobór witamin i mikroelementów, niewłaściwa dieta, smog mogą prowadzić do problemów ze snem, a przecież dobrze przespana noc to podstawa aktywnie spędzonego dnia. Wiadomo, że jakość snu warunkuje nie tylko nasze samopoczucie, ale także zdrowie. Długotrwała bezsenność powoduje zmęczenie, rozdrażnienie i osłabienie całego organizmu. Przez niedospanie spada nam koncentracja i obniża się odporność. Zanim sięgniemy po apteczne pigułki warto wypróbować zioła na bezsenność, czyli naturalny ratunek dla naszego organizmu.

Zioła na bezsenność, czyli co warto stosować na zdrowy sen

Bezsenność to nie tylko problem z zasypianiem, ale także zaburzenia prawidłowego rytmu, głębokości i czasu trwania zarówno snu, jak i czuwania. Taki stan często wywołany jest stresem, brakiem właściwego odpoczynku, przepracowaniem. Gdy czujemy, że nie możemy właściwie wypocząć w nocy warto sięgnąć po zioła.

Melisa

Melisa działa uspokajająco i przeciwlękowo, a w konsekwencji ułatwia zasypianie. Jej listki, zarówno świeże jak i suszone mają przyjemny, lekko cytrynowy smak. Melisa swoją skuteczność zawdzięcza obecności flawonoidów i olejków eterycznych. Suszone listki melisy używa się do sałatek, korniszonów i surówek. Melisa, w postaci naparów lub wyciągów, stosowana jest przy bezsenności i zdenerwowaniu. Herbatkę można skomponować z dodatkiem ziela mięty, zwłaszcza, gdy przyczyną problemów z zaśnięciem jest na przykład zbyt obfita kolacja.

Lawenda

Aromat lawendy działa łagodząco i uspokajająco. Od dawna stosowany jest w kosmetykach dla dzieci dla ułatwienia zasypiania. Aromat działa kojąco na zmysły, wycisza i uspokaja, pozwalając maluchom szybciej zasnąć. Możemy też z powodzeniem wykorzystać olejek lawendowy i spryskać nim sypialnię – nie tylko dziecięcą. Susz lawendy nadaje się także do spożycia. Wystarczy zaparzyć i wypić przed snem. Wyciąg zawiera olejek eteryczny, kwasy fenolowe i flawonoidy, które działają uspokajająco i rozkurczowo. Ta cudowna, śródziemnomorska roślina nie tylko pięknie wygląda i pachnie, ale także może mieć wiele innych zastosowań. Można używać jej między innymi jako przyprawy, dekoracji, środka aromatycznego, czy naturalnego odstraszacza komarów i moli.

Chmiel

Szyszki chmielu są skuteczne nie tylko w niwelowaniu niepokoju i trudnościach z zasypianiem. Dzięki zawartości olejków eterycznych i żywicy suszone szyszki mają przewagę nad opisanymi wyżej ziołami na bezsenność – melisą i lawendą. Chmiel pozwala wywołać sen głęboki, podczas gdy dwa poprzednie zioła ułatwiają jedynie zaśnięcie. Jeśli kłopotem jest wybudzanie w nocy, warto dwa do czterech razy na dobę wypić napar z pół grama suszonych szyszek chmielu, albo zażyć kapsułkę ze sproszkowanym surowcem.

Kozłek lekarski

Korzeń i kłącze kozłka znane są w lecznictwie od dawna, na przykład w postaci uspokajających kropli walerianowych. Kozłek zmniejsza pobudzenie, łagodzi stany lękowe i nerwice, ułatwia zasypianie. Jest dostępny bez recepty i nie wywołuje skutków ubocznych w postaci senności w kolejnym dniu po zażyciu, co zdarza się po lekach syntetycznych. Szukajmy rozwiązań jak najbliższych naturze.