Suszone śliwki w żółtej misce - źródło witamin, minerałów i antyoksydantów

Dlaczego warto jeść suszone śliwki

Suszone śliwki to niepozorne owoce, które wykorzystywane są przede wszystkim do przygotowania potraw i wypieków na Boże Narodzenie. Poza tym większość ludzi uważa, że ​suszone śliwki są dobre tylko w łagodzeniu zaparć. Okazuje się, że to wielki błąd, bo te suszone owoce są bardzo zdrowe owoce i powinny znaleźć się w prawie każdej diecie. Sprawdź, dlaczego warto jeść suszone śliwki.

Jak suszyć śliwki w piekarniku

Czy jedzenie suszonych śliwek jest zdrowe?

Suszone śliwki to bogate źródło błonnika i pektyn, które pomagają obniżyć poziom cholesterolu. Badania pokazują także, że jedzenie suszonych śliwek zmniejsza postęp miażdżycy i ryzyko wystąpienia zawału serca. Te niepozorne owoce są także dobrym źródłem potasu, który pomaga regulować ciśnienie krwi. Ponadto są dobrym źródłem żelaza, potrzebnego do powstawania zdrowych czerwonych krwinek.

Źródło niezbędnych witamin

Suszone śliwki zawierają witaminę A, która jest potrzebna dla prawidłowego widzenia. Osoby z niedoborem witaminy A są podatne na ślepotę nocną i suchość oczu. Zawierają również witaminę B6, która wspomaga prawidłowe funkcjonowanie mózgu i może łagodzić objawy depresji. 

Suszone śliwki zwalczają wolne rodniki

Suszone śliwki są zaskakująco dobrym źródłem antyoksydantów, chroniących komórki przed działaniem wolnych rodników. Mają silniejsze działanie przeciwutleniające niż powszechnie chwalone borówki.

Czy wiesz, że suszone śliwki mają dwukrotnie silniejsze działanie przeciwutleniające niż rodzynki? Dlatego są ich świetnym zamiennikiem!

Suszone śliwki wzmacniają kości

Suszone śliwki są dobre dla kości? Tak! Badania pokazują, że jedzenie suszonych śliwek ogranicza utratę masy kostnej i mogą być stosowane w profilaktyce osteoporozy. Dlatego spożywanie suszonych śliwek zalecane jest kobietom po menopauzie. 

Suszone śliwki pomagają w zaparciach! Najbardziej znana korzyść zdrowotna suszonych śliwek

Oczywiście suszone śliwki pomagają również regulować pracę jelit, zmniejszając ryzyko zaparć. Wystarczy kilka suszonych śliwek dziennie, aby pożegnać się z problemami z wypróżnianiem.

Suszone śliwki na odchudzanie

Suszone śliwki mogą być sycącą przekąską dla osób w trakcie diety – zawierają dużo błonnika, ale także dużo cukru. Dlatego powinny być alternatywą dla tradycyjnych słodyczy w czasie odchudzania. W 100 g suszonych śliwek jest aż 240 kcal (kalorii)!

Czy śliwki można mrozić?

Do czego dodawać suszone śliwki?

Owoce możemy dodawać do ciast (keksów, pierników), ciasteczek oraz domowego chleba, a także do przekąsek (muesli, jogurtu). Świetnie sprawdzą się także jako dodatek do dań wytrawnych – sałatek (np. z kurczaka), pasztetu, śledzi oraz pieczonego mięsa (np. schab faszerowany śliwkami).  

Dlaczego warto jeść suszone śliwki?

Śliwki to bogate źródło witamin i mikroelementów. Zawierają witaminy A, C, E, B6 oraz K. Są również bogate w wapń, potas, fosfor, magnez, żelazo i polifenole. Suszone śliwki korzystnie wpływają na nasz układ pokarmowy – zawierają dużo błonnika i pektyny, dzięki czemu regulują procesy trawienia i pomagają obniżyć poziom cholesterolu. Najlepsze właściwości pro zdrowotne mają śliwki węgierki.

Kto nie powinien jeść suszonych śliwek? Jakie są przeciwskazania?

Jedzenie suszonych śliwek ma wiele zalet, ale jak ze wszystkim, nie można przesadzać. Kto nie powinien jeść suszonych śliwek? Śliwki są bogate w naturalny cukier, więc uważać muszą szczególnie osoby z cukrzycą i walczące z nadwagą. 

Suszone śliwki nie są także wskazane dla dzieci poniżej 3. roku życia oraz osób z problemami jelitowymi (np. zespołem jelita drażliwego). Wiąże się to z długim cyklem trawienia tych owoców oraz możliwością powodowania wzdęć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *